پیرامون هنر

رقص در دنياي امروز

شايد سربرگ كمي بيش‌تر از آن‌چه باشد كه مي‌خواهم بگويم. وقتي پيوند اين رقص به دستم رسيد، فكر نمي‌كردم بخواهم درباره‌اش بنويسم. فيلم را ديدم با حسي از شگفتي و چيزي كه نمي‌دانستم چيست. شگفت از حركت‌هاي بدني اين پسر جوان، نرم بودن بدن او كه شايد در بسياري از بازيگران تئاتر ما نيز يافت نشود! و خلاقيت او در به كار بردن و هماهنگ كردن حركت و صدا يا موسيقي؟!
بسيار زيبا بود با خودم فكر مي‌كردم آن چيز ديگر چيست كه مرا نگه داشته و نمي‌گذارد راحت بنشينم و ببينم يا مانند داوران بخندم. در كنكاش بودم و به اين دريافت رسيدم كه گرچه حركت‌ها بسيار استادانه اجرا شده‌است اما آيا از نظر زيبايي‌شناسي هم زيباست؟ گره اين جا بود. از ديدگاه من رقص اين پسر زيبايي رقص‌هاي كلاسيك يا رقص‌هاي گروهي بومي كشورهاي مختلف را ندارد. اين رقص‌ها گرچه از حركاتي ساده تشكيل شده‌اند اما انگار در درون خود داستان سرزمين‌شان را مي‌گويند.
بي‌ترديد در دنيايي كه ماشين برتر از انسان شده‌است اين رقص نمايان‌گر فضاي اجتماعي است اما آيا به راستي زيباست؟ بايد دست‌مريزادي گفت به اين جوان كه آينه‌ي تمام‌نماي روزگارش شده‌است. شايد كمي بايد بر پيرامونمان بيش‌تر بينديشيم و به جرياني فكر كنيم كه انسان را مي‌برد تا اوج آهن و يخ‌زدگي ...

هیچ نظری موجود نیست: